zaterdag 30 juli 2011

10(ehum) miles v. Wenduine

Het is al een poos geleden dat ik hier nog iets geplaatst heb. Om eerlijk te zijn was de laatste maand niet veel positief te vertellen over mij en mijn lopen. De training was inconsistent (een zware zonde als loper), het lichaam deed pijn en ik was niet gefocust. Ik nam een weekje loopverlof, maar het was nauwelijks beter, zelfs nu heb ik niet het gevoel dat ik weer "on top of my game" ben. Gelukkig zijn er lichtpuntjes.


Het was fijn om terug onder de lopers te zijn, het was al een tijd geleden dat ik nog eens aan de startlijn stond. Vooraan stond Dominique Verbeke, ik zag Wim Mory, Patrick Van Petegem en nog een paar die een beter palmares hebben dan ik.
Toch kon ik redelijk mee de eerste kilometers, over het semi-harde zand kon ik in 5de/6de stelling steeds op een goede 200m van de leider (Vermeersch Pieter?) blijven lopen.
Toen we na 7 kilometer tegen de wind in liepen had ik het gevoel wat dichter op het trio (Van Petegem, Bleyaert en Kluskens) maar 2 kilometer verder kwam ik nauwelijks nog vooruit. In het bos was het krabben maar Kluskens was nog binnen bereik dat hielp me een beetje, ook was Dominique nog steeds niet helemaal uitgeschakeld, dus ik moest vechten. Op 500m voor het eind kwam ik bij Kluskens die onmiddellijk versnelde, ik had geen antwoord en liep gewoon op eigen tempo naar de meet.

Een 5de plaats in 55'20 (ongeveer) op 15,50km over strand en duin dat is ok, ... voor nu.

zaterdag 16 juli 2011

Simpel.

Als ik nu eens een super simpel schema zou volgen, zou ik dan werkelijk achteruit gaan?

Maandag: 80 minuten steady
Dinsdag: 100 minuten steady
Woensdag: snelheid met Hermes.
Donderdag: 100 minuten steady.
Vrijdag: 80minuten minuten met heuvels.
Zaterdag 80 minuten easy
Zondag: 120 minuten steady

En ik doe daarbij nog 3x per week strenght zou dat dan niet mijn oude dag uitstellen? Ik geloof dat ik onder de 70 minuten kan op de halve daar wil ik zelfs MINDER hard voor trainen als dat de weg zou zijn!

zaterdag 2 juli 2011

Afvallen! deel 1

Eerst een woordje uitleg over mijn persoonlijke situatie. Ik ben 34 jaar,naar maatschappelijke normen ben ik zeer sportief (Ik loop wekelijks tussen de 80 en 140kilometer en dit al een jaar of 4). Maar ik eet ook erg graag en veel !
Tot in den treure heb ik dit verhaaltje al verteld: Ik ben begonnen met lopen toen ik net geen 80kg woog (Ik ben 1m75cm groot, dat was dus een BMI van 26 (te dik dus)). De eerste jaren ging het geweldig, ik trainde hard en veel, at ook erg veel maar kon zonder al te veel problemen een gewicht rond de 65- 67kg handhaven ( BMI: 21- 22 gezond ). Maar de laatste maanden ging het weer de verkeerde kant uit, langzaam schoof ik terug over de 70kg (BMI 23), tijd voor actie dus !
Ik besloot een experiment uit te voeren (nee, geen maagring steken).
Kan ik zonder kosten te maken (dieetproducten, professioneel advies ... ) enkel met hulp van het internet afvallen tot een gewicht dat ik sedert mijn 18de niet meer gehad heb (62kg) ? Bijkomende vragen waren hoe snel kan ik dat bereiken en hoeveel moeite kost dat ?


Keep it simple


-Ik besloot calorierestrictie toe te passen op basis van mijn BMR (Basal Metabolic rate). Dat leek me simpel, toch ging het in het begin verkeerd en telde ik te weinig calorieƫn voor veel producten, met een voedingstabel erbij ging het een stuk beter!
-Ook besloot ik me dagelijks te wegen en daarop onmiddellijk bij te sturen.

Eerste poging: Stranden in het zicht van de finish


Mijn eerste poging liep van begin mei tot midden juni.
Ik begon te diƫten toen 70kg woog (9mei.) Tegen de McBriderun (5 juni) woog ik nog 63,5 kg. Helaas (voor het gewichtsplan) ging ik de week daarop op stage en toen ik vorige week terug kwam woog ik opnieuw 68kg ondanks het feit dat ik tijdens die weken beduidend meer trainde dan anders (180km en 160km).
Dus ben ik sedert maandag bezig met mijn 2de poging, als deel 2 van deze post verschijnt (ooit!) zal ik tot in detail uitleggen hoe ik aan die 62kg geraakt ben !