zaterdag 2 juli 2011

Afvallen! deel 1

Eerst een woordje uitleg over mijn persoonlijke situatie. Ik ben 34 jaar,naar maatschappelijke normen ben ik zeer sportief (Ik loop wekelijks tussen de 80 en 140kilometer en dit al een jaar of 4). Maar ik eet ook erg graag en veel !
Tot in den treure heb ik dit verhaaltje al verteld: Ik ben begonnen met lopen toen ik net geen 80kg woog (Ik ben 1m75cm groot, dat was dus een BMI van 26 (te dik dus)). De eerste jaren ging het geweldig, ik trainde hard en veel, at ook erg veel maar kon zonder al te veel problemen een gewicht rond de 65- 67kg handhaven ( BMI: 21- 22 gezond ). Maar de laatste maanden ging het weer de verkeerde kant uit, langzaam schoof ik terug over de 70kg (BMI 23), tijd voor actie dus !
Ik besloot een experiment uit te voeren (nee, geen maagring steken).
Kan ik zonder kosten te maken (dieetproducten, professioneel advies ... ) enkel met hulp van het internet afvallen tot een gewicht dat ik sedert mijn 18de niet meer gehad heb (62kg) ? Bijkomende vragen waren hoe snel kan ik dat bereiken en hoeveel moeite kost dat ?


Keep it simple


-Ik besloot calorierestrictie toe te passen op basis van mijn BMR (Basal Metabolic rate). Dat leek me simpel, toch ging het in het begin verkeerd en telde ik te weinig calorieën voor veel producten, met een voedingstabel erbij ging het een stuk beter!
-Ook besloot ik me dagelijks te wegen en daarop onmiddellijk bij te sturen.

Eerste poging: Stranden in het zicht van de finish


Mijn eerste poging liep van begin mei tot midden juni.
Ik begon te diëten toen 70kg woog (9mei.) Tegen de McBriderun (5 juni) woog ik nog 63,5 kg. Helaas (voor het gewichtsplan) ging ik de week daarop op stage en toen ik vorige week terug kwam woog ik opnieuw 68kg ondanks het feit dat ik tijdens die weken beduidend meer trainde dan anders (180km en 160km).
Dus ben ik sedert maandag bezig met mijn 2de poging, als deel 2 van deze post verschijnt (ooit!) zal ik tot in detail uitleggen hoe ik aan die 62kg geraakt ben !



1 opmerking:

  1. Vreemd, na al die kilometers terug gewicht bij. Dan maar het dieet zeker en kilometerkes.

    BeantwoordenVerwijderen