zondag 26 juli 2009

Keniaanse fartlek.

Toen ik eergisteren in het fantastische Lore of running aan het bladeren was, viel mijn oog op een training die de Keniaanse lopers gebruiken. Het komt erop neer dat je na een opwarming een 10km lange fartlek loopt volgens volgend patroon: 2minuten snel / 2minuten rustig. De snelheid voor de harde stukken loopt op van 3'45/km naar 2'28/km. Goede Keniaanse lopers doen die 10km in een kleine 36minuten (en niet in 34min zoals ik eerst dacht).
Omdat ik af en toe wel zin heb in een harde sessie besloot ik deze training ook eens te lopen, maar met enkele kleine aanpassingen:
  1. 4km opwarming aan een niet al te slap tempo.
  2. Dan 10km fartlek waarvan ik iedere 2minuten snel probeer aan een tempo te lopen die 5sec hoger ligt dan de vorige 2snelle minuten, dus 3'45/km - 3'40/km - 3'35/km ... tot ik het niet meer hou (dat was aan 3'15/km)
  3. Dan 4km uitlopen plus nog een lage weerstand krachtsessie.
Het was een heel interessante training. In het begin is het natuurlijk peanuts, maar na een sessie of 6 wordt het heel moeilijk. Je moet heel hard werken en het eind is nog lang niet in zicht, je verstand begint te dwalen en redeneringen zoals : "een 3'30/km is ook best ok", klinken als een sirenenzang in je oren. Maar je moet er aan weerstaan want anders wordt dit een probleem op wedstrijden.

Oja, ik deed er 40min en 20seconden over om die 10km te overbruggen. Kenia is duidelijk nog erg ver weg :-) Maar dat wist ik al.

2 opmerkingen:

  1. Ploegsteert zal noodgedwongen één van mijn ambities van dit jaar worden. Door blessurelast ben ik nu weer moeizaam aan het opbouwen. Als ik op niveau geraak tegen november gaan we elkaar wel tegenkomen gedurende de HM. Ik ben tevreden dat je terug aan het bloggen slaat. De vermelding TAO is natuurlijk een voltreffer. De wijsheden van Lao Tse in mijn lopen verwerken is me nog niet echt gelukt. Ik blijf wedijveren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor je reactie, altijd leuk om van je te horen. Ik kijk er al naar uit om je te treffen in Ploegsteert !

    BeantwoordenVerwijderen