donderdag 4 maart 2010

Concepten voor lopers.

Ik kan geen garantie geven dat het je zal helpen maar dit zijn de principes waarvan ik denk dat ze waarschijnlijk werkzaam zijn voor een gemiddelde gezonde loper met wat ambitie in het stratenlopen.


  1. 80kilometer per week is een goed uitgangspunt. Als je een stuk minder loopt dan zou je dat het doel moeten maken in je volgende wedstrijdvrije periode. Als ik dat in uren zou moeten uitdrukken zou ik zeggen, probeer tussen de 6 en de 8 uur per week te trainen.
  2. Als 80 een makkie is probeer dan op te bouwen naar 110. En is dan weer een makkie bouw dan door tot 140. Er is wetenschappelijke bewijs dat lopen tot 140 kilometer voordelig kan zijn. Daarna tja, is het niet meer zo duidelijk, 140 kilometer lopen is al een hele klus laten we het daar op houden.
  3. Probeer systematisch te variëren . Altijd hetzelfde doen leidt tot stagnatie. Maak dat de variatie voelbaar is !
  4. Loop maximaal 3 maal per maand voluit. In een wedstrijdvrije periode zou ik zelfs maar 1 maal per maand echt alles geven.
  5. Er is een tijd voor wedstrijden en een tijd om te trainen.
  6. Wees niet obsessief bezig met je gewicht. Lichter zijn is maar 1 facet.
  7. Tempo's, zelf werk ik momenteel met 6 tempo's, met 5 tempo's (VDOT) gaat het natuurlijk ook, maar zelf geef ik de voorkeur om soms echt heel traag te lopen :
  • T1; herstel = +/- 90secondes trager dan 10k tempo. (Korte loopjes van 5 à 7km)
  • T2; base tempo = 50 à 70 s trager dan 10k tempo. ( 7 tot 20km loopjes)
  • T3; Gevoelsmatig Halve marathon tempo. = 20 à 40 secondes trager dan 10km tempo. Als je te hard streeft naar je exacte halve marathon tempo dan zijn dit te dure trainingen. (meestal 3 à 5km blokken)
  • T4; 10k tempo. 1 à 2 kilometer herhalingen.
  • T5; Theoretisch 3 à 5 km tempo. 10secondes/km sneller dan 10k tempo. ( maximum 5min per herhaling. gelijke tot dubbele rust.
  • T6; Rauwe snelheid, 1 tot 2 maal mogelijk tijdens een T4 of T5 training. Gebruik van alle spiervezels.

1 opmerking:

  1. T1 voor mij nu +veel zwemmen ;-) . Ja klopt allemaal als een bus deze gegevens. Good luck op 10miles 7Maart

    BeantwoordenVerwijderen