zaterdag 21 november 2009

De 'mini' Route 62:


Omdat ik momenteel in een semi rustperiode zit en niet al te zwaar wil trainen besloot ik dit jaar om de korte wedstrijd te lopen in Gistel - nl. de 4km .  Na een blik geworpen te hebben op de besttijden die er ooit gelopen zijn nam ik me voor om een poging te wagen het record (12'57 in 2003 door Christof Declerck ) aan te vallen.

Aan de start zag ik Davy Stieperaere staan (die de 12 liep) wat interessant was voor mij aangezien als ik er in slaagde 2km te volgen bij Davy me goed op pad zou zetten om dicht bij die 12'57 te geraken ... Ook aanwezig was Dries Maertens van Houtland Atletiek die de 4k zou lopen, dat was dus oppassen geblazen !

De wedstrijd

Hoewel ik snel wil starten en op de 2de rij postvat, geraak ik niet goed weg en zit ik ingesloten op een 10 de plaats , wat de zaak erger maakt is dat Davy en Dries wel goed weg zijn en onmiddellijk 20m pakken op de rest, ik beslis dat ik koste wat koste 'mee' moet zijn en doe een inspanning om tot bij de leiders te geraken .De eerste kilometer passeren we in 2'58.

Aangezien de eerste 2 kilometers wat wind mee zijn probeer ik er zoveel mogelijk voordeel mee te doen, we passeren de kilometer in 3'12. Mijn hartslag slaat al diep in het rood 98% van mijn maxHR.

Vanaf kilometer 2 moet ik alleen verder,De 12 kilometer moet nog een heel stuk verder over het Gistelse achterland wanneer de weg van de 4 kilometer al terugkeert. Zelf heb ik dan een kleine 25 meter voor ... maar de wind valt me heel zwaar, ik kom eigenlijk niet goed meer vooruit , de kilometer in 3'32.

De laatste kilometer is er wat meer beschutting maar er is eigenlijk niet meer zoveel mogelijk, gewoon standhouden, in de laatste rechte lijn zie ik de klok naar 13' springen en dan was het van "F*ck, 't is mislukt" en zat er geen sprint meer in ... 3'22 voor de laatste kilometer. Ik eindig in 13'19, wat momenteel de 2de tijd is daar ooit gelopen.
Mijn gedachte is dat die 12'57 best wel te doen is, maar om die tijd te lopen zullen ,voor iemand van mijn niveau, de omstandigheden allemaal moeten meezitten.Wanneer er echt snelle jongens aan te pas zullen komen dan denk ik dan de we tijden van onder de 12'15 zouden zien. 

Toch ben ik erg tevreden, 4 kilometer lopen aan een erg hoge intensiteit (Hr tss 95%-98%) is best wel hard om vol te houden !
En bovendien, nog eens bloemen - en ik houd heel erg van bloemen !


4 opmerkingen:

  1. mooi gedaan en kort en toch zwaar om het hoge tempo hoog tehouden. Clint

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag dit terecht een sterke prestatie noemen. Die korte afstanden zijn inderdaad niet te onderschatten. De wedstrijden waar ik meest heb afgezien zijn die van 5km. Ik kan die precies niet indelen. Mijn verschil qua PR op de 5km en de 21.1km qua gemiddelde snelheid is ook gering. Ik zal wel teveel op duurlopen trainen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ge was jammergenoeg een tikkeltje beter... Jammer van de wind, zonder had er wel een wedstrijdrecord ingezeten. Toffe blog overigens.
    Tot het volgende treffen.

    greetz

    de HAC-er

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voila, blog is aangepast ! 't Was leuk loslopen met je Dries!

    BeantwoordenVerwijderen