zondag 15 november 2009

Hoofddoel voorjaar 2010: 50k Gistel.

Sommige dingen moet je snel beslissen. Zodat je onmiddellijk kunt beginnen plannen. Daarom heb ik besloten om als hoofddoel volgend voorjaar de 50 kilometer van Gistel te nemen.
Ik geloof dat ik daar een mooi resultaat kan lopen.


Voorbereiding


Hoewel het erg vroeg is om iets concreets op papier te zetten, heb ik besloten om geen schema uit een boek te volgen - gewoon mijn eigen aanpak. Alhoewel ik natuurlijk beïnvloed ben door hetgeen ik gelezen heb. De ruwe schets ziet er ongeveer zo uit.

  1. Vanaf begin december een week of 12 trainen met een 10k trainingsprogramma, zodat ik een gezonde mix van snelheid en duurtraining in de benen heb. De gelopen kilometers zullen variëren tss. de 80 en de 120.
  2. Vanaf maart een 7 tal weken de training opvoeren, ik zal dan iets minder pure snelheid trainen.  Een maximum van 150 kilometers per week lijkt me haalbaar.
  3. 2 weken taper (minstens). De trainingskilometers zal ik dan drastisch terugschroeven. Ik denk nog maximaal aan 70 - 60 kilometers per week of zelfs nog minder.



Kritiek, een antwoord.


Bloggen vind ik verre van gemakkelijk. Enkele antwoorden op kritiek die ik soms hoor:  

  • Deze blog is net als zovele andere, hij brengt niets bij enkel wat zelfverheerlijking

Ik besef het gevaar, hoe moeilijk het ook is als je over je eigen trainingen en wedstrijden schrijft, ik hoop dat er soms iets in staat dat er iemand kan gebruiken in zijn eigen trainingen. Ik leef heus niet in de waan dat ik topper of subtopper ben. Maar ik ben anderzijds ook wel tevreden en trots dat ik tot op heden iedere persoonlijke besttijd van het jaar voordien heb kunnen breken, toch een prestatie voor iemand die autodidact is.

  • Zoveel lopen en toch maar zulke tijden ! Ik loop beter met een kwart van wat jij traint !

Lopen is een verschrikkelijke sport! Je genetische opbouw bepaald voor een groot stuk wat er mogelijk voor je is. Sammy Wanjiru liep op basis van enkele duurloopjes een tijd van rond de 15minuten op de 5 kilometer.
Toch ben ik er van overtuigd dat hetgeen ik train mij dicht bij mijn optimum zal brengen (mocht ik daar niet 100% in geloven zijn dan zou ik iets anders doen) en ik denk dat wat ik train en doe voor iedere gemotiveerde afstandsloper die het aankan een minimum is qua volume en intensiteit -als die loper dicht bij zijn  optimum wil geraken natuurlijk.  Ik lees toch niet anders in biografieën, een mix van hard trainen en heel veel talent. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten