vrijdag 3 december 2010

En we doen verder ....

Ondanks de dit jaar wel heel vroege winterprik probeer ik mijn loopvolume constant te houden. Door de sneeuw en de lage temperatuur zakt het looptempo wel drastisch. Ik loop gemiddeld wel 45 secondes tot een minuut trager per kilometer, maar dat is helemaal niet erg. Extreme (weers)omstandigheden kun je niet negeren, probeer je dat wel te doen dan zul je daar hoe dan ook een prijs voor betalen !

Deze week was ook op andere vlakken erg taxerend, het leek wel alsof alles waar ik als loper voor sta "under attack" was. Na alles goed doorgedacht te hebben blijf ik bij ongeveer alles wat ik voordien al vond staan! Het is alleen jammer dat ik mijzelf zo moeilijk kan uitleggen, en dat is niet enkel jammer voor mijn ego, het is ook jammer voor de mensen om mij heen, zoveel mensen trainen volgens systemen die hun ver verwijderd houden van hun maximale kunnen ... .


Wie oren heeft die ... !

  1. Teveel lopers met ambitie lopen quasi geen volume, wie een laag volume loopt ( alles onder de +- 70km) niet een exceptioneel lichaam heeft en niet extreem getalenteerd is ( ongeveer 98% van ons dus) moet rekening houden met langdurige blessures en een beperkt rendement ( na een paar jaar zul je, je progressie moeten tellen in een handvol secondes in plaats van tientallen secondes op afstanden van 10kilometer tot de Halve marathon.)
  2. Stretchen VOOR de wedstrijd is idioot.
  3. Trainen in spikes, 'minimal shoes' of racers is NIET per definitie slecht. Wedstrijden lopen in schoenen ( of spikes) die je voordien nooit gedragen hebt daartegenover is DEBIEL.
  4. Je trainingsschema laten afhangen van een hartslagmeter is inefficiƫnt en eenzijdig. Hartslag is 1 parameter en niet het alfa en omega waarvan je training moet laten afhangen.

Niet dat ik geloof dat dit zal helpen maar kom, ik heb 't toch nog eens gezegd ...

De week dan

  • Zaterdag 6,5 km; loslopen
  • zondag 12 km; Cross te Zele
  • maandag 10 km loslopen in groep
  • dinsdag 20 km; Naar mijn werk en terug. 1,7 - 8,3 -8,3 - 1,7
  • woensdag 14 km; Training in de sneeuw.
  • donderdag 31 km; 2 loopjes alles rustig tempo door de sneeuw en de koude.
  • vrijdag : 22km gespreid over 2 loopjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten