vrijdag 29 oktober 2010

Het artikel van de "New Scientist."

Constant change : Are there no universial laws ?

Zo stond er op de kop van een artikel op de website van de New Scientist. En het was ook de gedachte die me overviel bij het lezen van het artikel van Steve Magness in Running Times. Magness die toch al enkele erg goede artikelen geschreven heeft op zijn blog , gaat hier toch een stapje te ver met zijn pleidooi voor de tussentempo's.
Je kunt niet 1 goed gelopen trainingsexperiment met 1 loper extrapoleren naar een universeel trainingsmantra. Het probleem met die topcoaches en denkers is, volgens mij, ze werken met extreem getalenteerde lopers en met zulke mensen kun je van ongeveer ieder trainingsidee, hoe gek of onzinnig het moge klinken, een succes maken, , "laat goede atleten zo goed als niks doen en ze verschijnen uitgerust aan de start, laat goede atleten loodzwaar trainen en ze staan messcherp! "

Voor de niet supergetalenteerden zijn tussentempo's volgens mij contraproductief, ze vermoeien ons terwijl ze nauwelijks stimulans geven. Hoe vaak keek ik vroeger niet naar logs, en vroeg ik me af - bij mezelf - wat is het nut daarvan ???!
Enfin, wat ik altijd gelezen en gedaan heb op training komt ongeveer hier op neer.
  • intervaltraining met veel rust, loop heel snel (duidelijk sneller dan wedstrijdtempo) en hou het volume laag.
  • intervaltraining met weinig rust, loop iets sneller dan het beoogde wedstrijdtempo en hou het volume in de buurt van de af te leggen wedstrijdafstand.
Ook een goede regel is als je snel wil lopen loop dan snel ( en niet een beetje snel) en als je echt traag wil lopen loop dan echt traag (maar niet te lang).
Maar dit is allemaal geheel ter zijde.


Trainingsweek


Niets speciaals deze week, vandaag (vrijdag) neem ik zelfs een rustdag, fysiek ben ik ok, maar mentaal heb ik wat rust nodig, morgen loop ik een wedstrijd in mijn geboortedorp en daar wil ik een toch niet al te belabberd figuur slaan!

  • zaterdag : 10 km op het gemak
  • zondag: 25 km op het gemak
  • maandag: wisselloop redelijk heftig: 16km
  • dinsdag: kleine 8km vlot
  • woensdag: 14km fartlek
  • donderdag: 20 km rustig
  • vrijdag: rust

Geen opmerkingen:

Een reactie posten