donderdag 11 november 2010

Ploegsteert 2010

Toen ik me deze voormiddag door de kille straten van Ploegsteert struinde overvielen mij vele vragen, Hoe kwam ik erbij, hier te lopen het was echt "against all odds" dat ik hier iets kon uitspoken. Het was koud, nat en de wedstrijd is lang, een goede 21km, niet mijn ding.
Toch zijn er redenen waarom ik dit doe, eerzucht is er een, het verlangen te bewijzen dat "mijn trainingsprincipes" werken en dat een middelmatige loper ook kan schijnen als hij slim is en er veel toewijding aan besteed.


De wedstrijd


Ik stond deze maal slechts op de 4de rij, maar ik kwam redelijk goed weg, al snel kwam ik bij Vanlede Ludovic, die me vorig jaar aan kilometer 18 vlotjes voorbij ging. Even verder haalde ik Vandorpe Jo bij, en ik kon nog versnellen, jammer genoeg trapte ik mijn veter op dat moment los zodat ik even aan de kant moest. Alle voorsprong was weg maar ik trok er me niks van aan, de benen waren goed en aan kilometer 7 kon ik aansluiten bij Karel Moerman. Vorig jaar kon ik ook even aansluiten bij hem maar bij zijn eerste versnelling moest ik er terug af.
Dit jaar ging het beter, we liepen samen tot aan kilometer 17 en toen tja, ging mijn veter weer los ... Ik moest terug aan de kant en 100meter aan mijn broek. Even verder was het weer van dat, met onderkoelde vingers knoopte ik de meest miserabele strik van het universum en nam me voor schoenen met velcrostrips te kopen !

Ik deed mijn best om terug te vechten -tegen de wind, tegen de regen, tegen mezelf en de 5 lantaarnpalen die me van Karel scheiden. - Ik kwam dichter maar het ging niet snel genoeg, aan de meet had Karel nog 3meter ( en dat kon ik deze keer wel goed zien). Maar goed, wie zo een beginnersfout maakt verdiend geen Top 15 plaats ... 16de dus in 1h14'51.


Conclusie


Ik heb niet speciaal getraind voor deze wedstrijd, mijn log toont dat aan, toch was ik een stuk sterker dan vorig jaar.

De keuze voor de piste deze zomer was volgens mij een heel goede zet. De tempo's die je daar moet lopen zijn zo krankzinnig voor de meeste 10k/HM lopers dat die er zelfs niet aan denken. Volgens mij is dit - pistewerk- de enige manier om na een paar jaar trainen nog substantieel te verbeteren op afstanden die gelopen worden in minder dan 90minuten. Als je dit kunt combineren met een redelijk aantal kilometers dan kun je echt dicht komen bij de snelste loper die je kunt zijn!

1 opmerking: